Du är inte ensam och du behöver inte ha det så!



Så stod det på en broschyr som man såg på akutmottagningen. Var där med lilla Astrid o mormor, för att min livlig tjej har ramlat o skadat sig i huvudet!


Åter till broschyren, den lyder så:

Har du blivit Slagen? Knuffad? Kränkt? Hotad?.... av någon som borde vara rädd om Dig!?

Du är inte ensam och Du behöver inte ha det så!

Att utsättas för våldsbrott innebär att utsättas för kränkning.
Blir man utsatt av någon som står en nära känns ofta kränkningen svårare än det fysiska våldet.
Relation en med gärningspersonen kan göra att det känns som att man inte har något annat alternativ än att leva med våldet.

Men det finns alltid ett alternativ.

På Universitetssjukhuset finns det en kurator för Dig som är eller varit utsatt för våld av en partner, familjemedlem eller släkting.
Kuratorn kan hjälpa Dig att sätta ord på och bearbeta det Du utsatts för och se vilka alternativ som finns till våldrelationen.
Kuratorn kan gå stöd och råd och informera om vilken hjälp som finns att få.

sen en ruta med kontaktuppgifter i ......

det berörde mig starkt o jag tittade på mamma.... hon sa: Vad jag har sagt flera gånger.... Vi som har sett så mycket i ditt liv.... man blev nästan gråtfärdig... Jag är fan FÄRDIG med det hemska livet, Det ligger bakom om mig... jag behöver inte ha så mer...

Jag har gjort ett alternativ....  jag är fri, fri än någonsin!


Ni som lider, det finns hjälp, våga be om hjälp!

Kommentarer
Postat av: ms

Det instämmer jag med, och innan jag själv råkade ut för det trodde jag det skulle vara hur lätt som helst att bryta. Men där fastnade jag i 7 år. Ingen visste och när jag till sist vågade berätta, fick jag det stöd jag behövde. precis som du säger blev du fri, och det blev jag med! =) Lycka till ni alla!

2011-02-18 @ 20:01:07
Postat av: sia

vet hur det känns..9 år med honom....så vet exakt...det var INTE lätt.

2011-02-19 @ 20:57:40
Postat av: Rose

Vilken bra text och ta nu den hjälp som behövs för att gå vidare. Vi är många som tror på dig Sofia, så stå upp, var stark för din och Astrids skull. I varje mor bor en tigrinna, låt henne bara komma ut, det törs du! 1000 Kramar

2011-02-28 @ 21:23:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0